Leiderschap is als een ambacht. Je verwerft het met de jaren. Na veel bloed, zweet en tranen. Zo krijg je een unieke signatuur en straal je iets authentiek uit. Want voor je iets gaat doen, moet je eerst iemand zijn. Zo krijg je mensen mee. Dat maakt jou tot een leider.
Die ambacht kan veel van je vergen. Er is veel druk. Soms twijfel je aan jezelf. Daar kan je onderdoor gaan. Je kan worden uitgerekt tot je bijna knapt. Harde beslissingen over mensen moeten nemen. Ondanks beperkte informatie toch knopen doorhakken. Niet weten wat te zeggen en toch antwoord moeten geven. Een gevoel van tussen hamer en aambeeld te zitten, in een onmogelijke spreidstand. De vraag of je wel de juiste dingen doet. Situaties waarbij de zenuwen je door de keel gieren, je emoties het overnemen. Wat doe je dan?
Bruin leidde 30 jaar lang transitie, in vaak moeilijke omstandigheden. Dit boek is één brok geconcentreerde ervaring. Slimme inzichten die een nieuwe wereld doen opengaan. Sleutels die je helpen om je staande te houden en je verder te ontwikkelen. Waar je je beter bewust kan van worden, en die ook toepassen. Hoe je zo door een beter begrip in je kracht komt en die verder opbouwt. Goede connectie met je team krijgt en meer bereikt. Want je hebt meer in jezelf dan je vermoedt. Een kennis die Bruin graag deelt.
Het boek geeft in 50 korte beschouwingen telkens een dieper inzicht in een essentieel of verrassend aspect van leiderschap. Hierdoor krijgt de lezer op een bevattelijke manier heel wat essentiële sleutels. Bruin put uit hierbij uit zijn schat aan ervaring, gesprekken met vele leiders en uitgebreide research. Een boek dat je beter vroeger dan later leest.
Vele aspecten komen aan bod zoals: in je kracht komen door zelfkennis, het belang van je aandacht te richten en hoe je dat doet, onmogelijke beslissingen nemen, omgaan met een crisis, voorkomen dat je blokkeert, oplossingen vinden, prioriteiten stellen, de tijd voor je laten werken, mensen in transitie leiden, verandering organiseren, je emoties, angst en stress beheersen, onzekerheid managen, veiligheid creëren, connecteren met je team, communiceren, praktische tips over hoe je best aan de slag gaat en hoe zeker niet.